Завдання вчителя-логопеда Комухаєвої Л.М.

ЛОГОПЕДИЧНИЙ КЛУБ

ДЛЯ БАТЬКІВ.

ТЕМА:

«РОЗВИВАЄМО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ У СПІВПРАЦІ»

 Підготувала

вчитель-логопед

Комухаєва Людмила Миколаївна

 Необхідність залучення батьків до корекційного процесу при виправленні вад мовлення

Досягнення цілей навчання, виховання і корекції дітей із порушеннями мовлення передбачає активну участь батьків, які повинні не тільки розуміти, яку корекційну роботу здійснює персонал дошкільного закладу, але і продовжувати, доповнювати зусилля педагогів в домашніх умовах. Батьки повинні зрозуміти, що вивчений матеріал необхідно повторити і закріпити вдома. Вони мають бути зацікавлені в активній участі у корекційному процесі по подоланню мовного дефекту у дитини.

Щоб досягти цієї мети, батьки мають ознайомитися з проблемами в порушенні мовлення та оволодіти прийомами їх корекції.

Як розвивати мовлення дитини

1.Супроводжуйте мовленням усі контакти з дитиною: ігри, ігрові вправи, ігри – заняття, прогулянки, екскурсії, спільну діяльність, тощо.

  1. Спілкуйтеся з дитиною якомога більше, коментуйте свої дії детально розповідайте про предмети, які оточують його.
  2. Збагачуйте словниковий запас малюка новими словами, пояснюючи їх.
  3. Розмовляйте з дитиною повільно, грамотно і чітко, ні в якому разі не «сюсюкайте».
  4. Спонукайте дитину до мовлення, ставлячи їй запитання, поступово ускладнюючи їх.
  5. Базуючись на досвіді дитини, намагайтеся зацікавити її, вивести на рівень інтересу, спонукаючи до порівнянь, аналогій, узагальнень, ототожнення, встановлення взаємозв’язків між предметаи, об’єктами, явищами.
  6. Багато читайте дитині, вчіть її переказувати, разом вчіть вірші, загадки, скоромовки, вчіть складати цікаві історії за картинками, самостійно вигадувати казки, оповідання.
  7. Коли малюк говорить, виправляйте його мовленнєві помилки тільки після того, як він закінчить фразу.
  8. Систематично виконуйте рекомендовані логопедичні завдання по логопедичному зошиту, закріплюючи таким чином правильну вимову вже вивчених звуків.
  9. Процесу розвитку мовлення сприяє розвинена дрібна моторика рук. Тому виконуйте вправи для пальчиків, малюйте олівцями і крейдою, грайте в мозаїку.

Не забувайте хвалити дитину після кожного успіху.

Пограйте разом

Додай слово

Схожий він на будячок,

Це колючий….

Бум — бум — бум! Там – там — там,

Так звучить мій….

На городі густо виросла….

Продовж чистомовку

Ом – ом – ом – плаває…

Ула – ула – ула – хижа…

Скажи лагідно

Лисиця – лисичка, вода – водичка, заєць – зайчисько

Поясни слово

Гніздо –                                                    Лігво –

Дупло –                                                    Вулик –

Чий хвіст?

Вовк – вовчий, білка – білячий, ведмідь – ведмежий,

кіт – котячий, собака – собачий, заєць – заячий

Виправ помилку

У зайчихи – лисеня. У ведмедиці – зайченя.

Ланцюжок слів

Капуста – апельсин – носоріг – горох – хліб – буряк і т.д.

Телеграфісти

1-й звук – [з], 2-й – [и], 3-й – [м], 4-й – [а]. Яке слово получилося?

Вередливий звук

…віти [к], …оза [к], …аєць [з], огіро…[к], баклажа…[н].

Спіймай спільний звук

Мак – сад – лань [а]                                                     Сова – лось – кіно [о]

Повтори

ач – ач — ча – ча,                                                                 ич – еч – ач

джу – джу – джу – машину воджу

Придумай історію

«Одного разу мама подарувала доньці ляльку…»

«Жило на світі маленьке зайченя…        »

Небилиці від лисиці

Кіт – дика тваринка, яка гавкає і полює на зайців. Так чи ні?

Знайди спільне слово

Береза, клен, дуб, каштан – (дерева)

Диван, крісло, шафа, стіл – (меблі)

Що зайве?

Картопля, смородина, огірок, перець

Про що можна так сказати?

Холодна — (зима, вода…)

Тепла – (кофта, рука…)

Ігри з літерами і словами

Знайди звук

Озирнися навколо й скажи, у яких словах міститься звук [ф]. Обведи зображення предметів, у назвах яких є звуки [ф], [ф’].

Узнай літеру

Звук [ф] можна записати за допомогою літери Ф ф.

Знайди всі літери Ф. Порахуй, скільки їх на малюнку

Обведи і розфарбуй

Виліпи з пластиліну

Покажи літеру руками

Знайди літеру

Знайди і обведи у вірші всі літери Ф.

Фаетон фазан купив –

В філармонію спішив:

  • В задоволення мені

Звуки флейти чарівні,

І фагота, й саксофона,

Скрипки, арфи, ксилофона.

Їстівне – неїстівне

Слова, що називають їстівне, обведи олівцем червоного кольору, неїстівне – олівцем синього кольору.

ФАРТУХ

ФОТОАПАРАТ

 ШАРФ

 РАФІНАД

 ТЕЛЕФОН

 ЖИРАФ

 Прочитай за стрілочками

Прочитай вірш за стрілочками. Які що слова на цю літеру ти знаєш?

Фантастичний                                            фломастер

 

                                 мій

Фарбувати –

   справжній

І фламінго,

майстер. і фіалку

Разом

з ним

фарбую

змалку.

Розповідаємо разом

Допоможемо літері Ф цікаво провести час і пройтися містом. Вставляй у розповідь відповідні за змістом слова, у яких є літера Ф.

Був фантастичний день. Літера Ф вирішила вирушити в подорож. Куди ж їй податися мандрувати? До Фастова чи Феодосії?

Літера Ф повісила на шию______________ фірми «Філіпс» і вирушила до Феодосії, ближче до моря, ____________ і фіалок, туди, де можна пограти в ___________ і купити футболку.

Літера Ф надягла кашкет і сіла у фаетон. Вона поїхала до фонтана, щоб біля нього сфотографуватися й мати ___________ на пам’ять про свою подорож.

А ввечері на площі біля кафе на неї чекав феєрверк…

Придумай продовження розповіді про те, як відпочивала літера Ф.

Які сувеніри на літеру Ф вона могла привезти з відпочинку?

Мета: виділення першого звука в словах, закріпити поняття “речення”, навички читання.

 

Мета: знаходження звука в словах, будова речень, розвиток логічного мислення, розвиток дрібної моторики.

 

Мета: поділ слів на склади, вживання у мові прийменників, побудова речень.

 

Мета: звуковий аналіз слів, побудова речень, збагачення словника антонімами.

 

Мета: виділення першого звука в словах, послідовність дій при складанні розповіді, пошук звука в словах, збагачення словника синонімами.

Мета: виділення першого звука, знаходження звука в словах, поняття “склад”, побудова речень.

 

Мета: автоматизація звука Ш в словах, узгодження іменників в роді, розвиток мислення, уваги, дрібної моторики.

 

Мета: автоматизація вивчених звуків, поділ слів на склади, порядок слів у реченні, виділення першого звука, розвиток дрібної моторики.

 

Мета: побудова речень, виділення першого звука в слові і його наявність, розвиток мислення.

 

Мета: поділ слів на склади, місце звука в слові, побудова речень, розвиток дрібної моторики.

Мета: автоматизація вивчених звуків, збагачення словникового запасу антонімами, розвиток фонематичного слуху, поняття “склад”.

Мета: виділення першого звука, збагачення словника антонімами, ознаками, автоматизація вивчених звуків в реченнях.

Мета: поняття “склади”, іменники однини, множини, побудова речень, розвиток зв’язної мови. 

Мета: виділення першого звука в словах, поняття “склад”, “речення”, розвиток зв’язного мовлення.

Мета: виділення першого звука в словах, рід іменників, слова-антоніми.

Мета: виділення першого звука, поділ слів на склади, побудова речень із поданих слів, розвиток зв’язного мовлення.

Мета: виділення першого звука в словах, поділ слів на склади, побудова речень.

Мета: побудова речень, розвиток фонематичного сприймання, знаходження звука в словах, збагачення словника синонімами.

Мета: вживання узагальнювальних слів, побудова речень, побудова слів.

Мета: автоматизація вивчених звуків, збагачення словника, розвиток зв’язного мовлення, дрібної моторики

Мета: побудова та вибір слів, складання послідовної розповіді, розвиток мислення, пам’яті, уяви.

Завдання від логопеда.

Мета: виділення першого звука в словах, поняття “склад”, “однина-множина”, побудова речень.

Мета: поняття “склад”, побудова речень, закріплення навичок читання, розвиток зв’язного мовлення.

Мета: збагачення словника синонімами, ознаками, закріплення вивчених звуків, поняття “склад”.

Мета: побудова речень, виділення першого звука в слові, автоматизація звука “с”, розвиток дрібної моторики.

Мета: виділення першого звука, синтез звуків, складання розповіді, розвиток мислення, дрібної моторики.

Мета: закріпити поняття “склад”, “слово”, навички читання. Розвивати дрібну моторику.

Мета: побудова речень, закріпити вивчену букву, розвивати мову, увагу, мислення.

Мета: ділення слів на склади, побудова слів, речень, збагачення словника.

Мета: збагачення словника, вживання узагальнювальних слів, поділ слів на склади.

Мета: закріплювати навички читання, ділення слів на склади, розвиток зв’язного мовлення, мислення, пам’яті, уваги.

Мета: закріпити поняття “склад”, побудова речень, узагальнювальне слово “професії”

Мета: вправляти у виділенні перших звуків в словах, узгодженні іменників із займенниками побудови речень

Мета: збагачувати словниковий запас автоматизувати у вимові вивченні звуки, вправляти в узгодженні слів.

Мета: вміння робити звуко-буквений аналіз слів виділяти перший звук в словах, класифікувати предмети.

Мета: закріпити поняття “голосний”-“приголосний” звуки, вміння їх розрізняти.

Автоматизувати звук “ц” у  вимові. Розвивати дрібну моторику.

Вправа “Чого не стало?”

Подивись і запам’ятай картинки. Я закрою картинку, а ти подивись і скажи, чого не стало?

Вправа “Відгадай”

Я назву слово-дію, а ти підбери до нього слово- предмет. Наприклад: взлітає…..ракета.

Взлітає ракета.

Вправа “Четвертий-зайвий”

Допоможи Наф-Нафу знайти в кожному рядку зайву картинку і обведи її в коло.

Поясни свій вибір.

Мета: визначати наявність звука в слові, збагачення словника.

Завдання: оцініть словниковий запас дитини.

Пограйте з нею в ігри

Логопедичні ігри та вправи для збагачення словникового запасу дитини

Логопедична вправа «Словник дієслів»

Для перевірки наявності у словнику дитини дієслів, а також для збагачення дієслівного словника, за­пропонуйте їй відповісти на такі запитання:

Хто як пересувається?

  • людина (ходить);
  • заєць (стрибає);
  • птах (літає);
  • змія (плазує);
  • кінь (скаче);
  • риба (плаває).

Хто як їсть?

  • курка (дзьобає);
  • корова (жує);
  • собака (гризе, відкушує);
  • кішка (злизує).

Що можуть робити ці тварини?

  • собака (гавкає, грає, кусається, лащиться, сторожить);
  • кішка…, вовк…, ведмідь…, тигр…, миша…, орел…, жаба…, змія… (крадеться, переховується, рятується, вистежує, доганяє, втікає, підстрибує, схоплює, видерся, пірнув, злетів, шкряба­ється, шелестить, виглядає, спостерігає тощо.)

Логопедична вправа «Словник прикметників»

Для з’ясування наявності у словнику дитини прикмет­ників, а також для збагачення прикметникового словника, запропонуйте їй завдання, розраховані на вміння на­зивати ознаки предметів.

Які на смак ці продукти?

  • Цурок, сіль, лимон, цибуля (кислий, солодкий, солоний, гіркий).

Якого кольору ці продукти?

  • Лимон, апельсин, огірок, помідор, слива, кавун.

Які основні риси характеру у цих тварин?

  • собака (вірна, надійна);
  • лисиця (хитра, винахідлива);
  • заєць (полохливий);
  • ведмідь (неспішний, вайлуватий).

Предмет який?

  • Запропонуйте дитині назвати якомога більше ознак кож­ного з перелічених нижче предметів, враховуючи характерні для них ознаки: величину, форму, колір, масу, смак, запах, темпера­туру, матеріал, приналежність.
  • Лимон, кавун, кішка, заєць, лисиця, стіл, стрічка.
  • Наприклад, яблуко – червоне, велике, кругле, солодке, смачне, пахуче; пальто – шерстяне, м’яке, тепле, в’язане, бабусине тощо.

Що буває?

  • Назвати якомога більше предметів, які мають певні ознаки. Наприклад, що буває довгим? (Нитка, стрічка, мо­тузок, пасок, хвіст, волосся, дорога, річка).
  • Що буває круглим?
  • Що буває високим?
  • Що буває жовтим?
  • Що буває холодним?
  • Що буває солодким?
  • Що буває дерев’яним?
  • Що буває глибоким?

Логопедична вправа «Словник прислівників»

Для з’ясування запасу прислівників, а також збагачення її мовлення прислівниками, поговоріть з нею про пори року, погоду, розташуван­ня предметів у просторі, поведінку різних тварин,  ставлячи при цьому питання: як? де? коли?

  • Наприклад: Як буває на вулиці влітку? (Сонячно, жарко). Як буває на вулиці, коли дощить? (Волого, пасмурно). Як біжить хлопчик? (Швидко). Де лежить іграшка? (Ліворуч) Коли відлітають птахи? (Восени).
  • Як сказати про поведінку тварин?
  • Заєць оглядається… (полохливо).
  • Лисиця крадеться… (обережно).
  • Ведмідь ходить… (незграбно).
  • Лев дивиться… (поважно).
  • Слон іде… (величаво).
  • Черепаха повзе… (поволі).
  • Миша біжить… (швидко).
  • Соловей співає… (дзвінко).
  • Ворона каркає… (голосно).
  • Дятел стукає… (глухо).

 

Завдання для дітей

Мета: закріпити поняття “склад”, “слово”, “навички читання”

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *