Завдання вчителя-логопеда Комухаєвої Л.М.
ЛОГОПЕДИЧНИЙ КЛУБ
ДЛЯ БАТЬКІВ.
ТЕМА:
«РОЗВИВАЄМО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ У СПІВПРАЦІ»
Підготувала
вчитель-логопед
Комухаєва Людмила Миколаївна
Необхідність залучення батьків до корекційного процесу при виправленні вад мовлення
Досягнення цілей навчання, виховання і корекції дітей із порушеннями мовлення передбачає активну участь батьків, які повинні не тільки розуміти, яку корекційну роботу здійснює персонал дошкільного закладу, але і продовжувати, доповнювати зусилля педагогів в домашніх умовах. Батьки повинні зрозуміти, що вивчений матеріал необхідно повторити і закріпити вдома. Вони мають бути зацікавлені в активній участі у корекційному процесі по подоланню мовного дефекту у дитини.
Щоб досягти цієї мети, батьки мають ознайомитися з проблемами в порушенні мовлення та оволодіти прийомами їх корекції.
Як розвивати мовлення дитини
1.Супроводжуйте мовленням усі контакти з дитиною: ігри, ігрові вправи, ігри – заняття, прогулянки, екскурсії, спільну діяльність, тощо.
- Спілкуйтеся з дитиною якомога більше, коментуйте свої дії детально розповідайте про предмети, які оточують його.
- Збагачуйте словниковий запас малюка новими словами, пояснюючи їх.
- Розмовляйте з дитиною повільно, грамотно і чітко, ні в якому разі не «сюсюкайте».
- Спонукайте дитину до мовлення, ставлячи їй запитання, поступово ускладнюючи їх.
- Базуючись на досвіді дитини, намагайтеся зацікавити її, вивести на рівень інтересу, спонукаючи до порівнянь, аналогій, узагальнень, ототожнення, встановлення взаємозв’язків між предметаи, об’єктами, явищами.
- Багато читайте дитині, вчіть її переказувати, разом вчіть вірші, загадки, скоромовки, вчіть складати цікаві історії за картинками, самостійно вигадувати казки, оповідання.
- Коли малюк говорить, виправляйте його мовленнєві помилки тільки після того, як він закінчить фразу.
- Систематично виконуйте рекомендовані логопедичні завдання по логопедичному зошиту, закріплюючи таким чином правильну вимову вже вивчених звуків.
- Процесу розвитку мовлення сприяє розвинена дрібна моторика рук. Тому виконуйте вправи для пальчиків, малюйте олівцями і крейдою, грайте в мозаїку.
Не забувайте хвалити дитину після кожного успіху.
Пограйте разом
Додай слово
Схожий він на будячок,
Це колючий….
Бум — бум — бум! Там – там — там,
Так звучить мій….
На городі густо виросла….
Продовж чистомовку
Ом – ом – ом – плаває…
Ула – ула – ула – хижа…
Скажи лагідно
Лисиця – лисичка, вода – водичка, заєць – зайчисько
Поясни слово
Гніздо – Лігво –
Дупло – Вулик –
Чий хвіст?
Вовк – вовчий, білка – білячий, ведмідь – ведмежий,
кіт – котячий, собака – собачий, заєць – заячий
Виправ помилку
У зайчихи – лисеня. У ведмедиці – зайченя.
Ланцюжок слів
Капуста – апельсин – носоріг – горох – хліб – буряк і т.д.
Телеграфісти
1-й звук – [з], 2-й – [и], 3-й – [м], 4-й – [а]. Яке слово получилося?
Вередливий звук
…віти [к], …оза [к], …аєць [з], огіро…[к], баклажа…[н].
Спіймай спільний звук
Мак – сад – лань [а] Сова – лось – кіно [о]
Повтори
ач – ач — ча – ча, ич – еч – ач
джу – джу – джу – машину воджу
Придумай історію
«Одного разу мама подарувала доньці ляльку…»
«Жило на світі маленьке зайченя… »
Небилиці від лисиці
Кіт – дика тваринка, яка гавкає і полює на зайців. Так чи ні?
Знайди спільне слово
Береза, клен, дуб, каштан – (дерева)
Диван, крісло, шафа, стіл – (меблі)
Що зайве?
Картопля, смородина, огірок, перець
Про що можна так сказати?
Холодна — (зима, вода…)
Тепла – (кофта, рука…)
Ігри з літерами і словами
Знайди звук
Озирнися навколо й скажи, у яких словах міститься звук [ф]. Обведи зображення предметів, у назвах яких є звуки [ф], [ф’].
Узнай літеру
Звук [ф] можна записати за допомогою літери Ф ф.
Знайди всі літери Ф. Порахуй, скільки їх на малюнку
Обведи і розфарбуй
Виліпи з пластиліну
Покажи літеру руками
Знайди літеру
Знайди і обведи у вірші всі літери Ф.
Фаетон фазан купив –
В філармонію спішив:
- В задоволення мені
Звуки флейти чарівні,
І фагота, й саксофона,
Скрипки, арфи, ксилофона.
Їстівне – неїстівне
Слова, що називають їстівне, обведи олівцем червоного кольору, неїстівне – олівцем синього кольору.
ФАРТУХ
ФОТОАПАРАТ
ШАРФ
РАФІНАД
ТЕЛЕФОН
ЖИРАФ
Прочитай за стрілочками
Прочитай вірш за стрілочками. Які що слова на цю літеру ти знаєш?
Фантастичний фломастер
мій
Фарбувати –
справжній
І фламінго,
майстер. і фіалку
Разом
з ним
фарбую
змалку.
Розповідаємо разом
Допоможемо літері Ф цікаво провести час і пройтися містом. Вставляй у розповідь відповідні за змістом слова, у яких є літера Ф.
Був фантастичний день. Літера Ф вирішила вирушити в подорож. Куди ж їй податися мандрувати? До Фастова чи Феодосії?
Літера Ф повісила на шию______________ фірми «Філіпс» і вирушила до Феодосії, ближче до моря, ____________ і фіалок, туди, де можна пограти в ___________ і купити футболку.
Літера Ф надягла кашкет і сіла у фаетон. Вона поїхала до фонтана, щоб біля нього сфотографуватися й мати ___________ на пам’ять про свою подорож.
А ввечері на площі біля кафе на неї чекав феєрверк…
Придумай продовження розповіді про те, як відпочивала літера Ф.
Які сувеніри на літеру Ф вона могла привезти з відпочинку?
Мета: виділення першого звука в словах, закріпити поняття “речення”, навички читання.
Мета: знаходження звука в словах, будова речень, розвиток логічного мислення, розвиток дрібної моторики.
Мета: поділ слів на склади, вживання у мові прийменників, побудова речень.
Мета: звуковий аналіз слів, побудова речень, збагачення словника антонімами.
Мета: виділення першого звука в словах, послідовність дій при складанні розповіді, пошук звука в словах, збагачення словника синонімами.
Мета: виділення першого звука, знаходження звука в словах, поняття “склад”, побудова речень.
Мета: автоматизація звука Ш в словах, узгодження іменників в роді, розвиток мислення, уваги, дрібної моторики.
Мета: автоматизація вивчених звуків, поділ слів на склади, порядок слів у реченні, виділення першого звука, розвиток дрібної моторики.
Мета: побудова речень, виділення першого звука в слові і його наявність, розвиток мислення.
Мета: поділ слів на склади, місце звука в слові, побудова речень, розвиток дрібної моторики.
Мета: виділення першого звука, збагачення словника антонімами, ознаками, автоматизація вивчених звуків в реченнях.
Мета: поняття “склади”, іменники однини, множини, побудова речень, розвиток зв’язної мови.
Мета: виділення першого звука в словах, поняття “склад”, “речення”, розвиток зв’язного мовлення.
Мета: виділення першого звука в словах, рід іменників, слова-антоніми.
Мета: виділення першого звука, поділ слів на склади, побудова речень із поданих слів, розвиток зв’язного мовлення.
Мета: виділення першого звука в словах, поділ слів на склади, побудова речень.
Мета: побудова речень, розвиток фонематичного сприймання, знаходження звука в словах, збагачення словника синонімами.
Мета: вживання узагальнювальних слів, побудова речень, побудова слів.
Мета: автоматизація вивчених звуків, збагачення словника, розвиток зв’язного мовлення, дрібної моторики
Завдання від логопеда.
Мета: поняття “склад”, побудова речень, закріплення навичок читання, розвиток зв’язного мовлення.
Мета: збагачення словника синонімами, ознаками, закріплення вивчених звуків, поняття “склад”.
Мета: побудова речень, виділення першого звука в слові, автоматизація звука “с”, розвиток дрібної моторики.
Мета: виділення першого звука, синтез звуків, складання розповіді, розвиток мислення, дрібної моторики.
Мета: закріпити поняття “склад”, “слово”, навички читання. Розвивати дрібну моторику.
Мета: побудова речень, закріпити вивчену букву, розвивати мову, увагу, мислення.
Мета: ділення слів на склади, побудова слів, речень, збагачення словника.
Мета: збагачення словника, вживання узагальнювальних слів, поділ слів на склади.
Мета: закріплювати навички читання, ділення слів на склади, розвиток зв’язного мовлення, мислення, пам’яті, уваги.
Мета: закріпити поняття “склад”, побудова речень, узагальнювальне слово “професії”
Мета: вправляти у виділенні перших звуків в словах, узгодженні іменників із займенниками побудови речень
Мета: збагачувати словниковий запас автоматизувати у вимові вивченні звуки, вправляти в узгодженні слів.
Мета: вміння робити звуко-буквений аналіз слів виділяти перший звук в словах, класифікувати предмети.
Мета: закріпити поняття “голосний”-“приголосний” звуки, вміння їх розрізняти.
Вправа “Чого не стало?”
Подивись і запам’ятай картинки. Я закрою картинку, а ти подивись і скажи, чого не стало?
Вправа “Відгадай”
Я назву слово-дію, а ти підбери до нього слово- предмет. Наприклад: взлітає…..ракета.
Взлітає ракета.
Вправа “Четвертий-зайвий”
Допоможи Наф-Нафу знайти в кожному рядку зайву картинку і обведи її в коло.
Поясни свій вибір.
Мета: визначати наявність звука в слові, збагачення словника.
Завдання: оцініть словниковий запас дитини.
Пограйте з нею в ігри
Логопедичні ігри та вправи для збагачення словникового запасу дитини
Логопедична вправа «Словник дієслів»
Для перевірки наявності у словнику дитини дієслів, а також для збагачення дієслівного словника, запропонуйте їй відповісти на такі запитання:
Хто як пересувається?
- людина (ходить);
- заєць (стрибає);
- птах (літає);
- змія (плазує);
- кінь (скаче);
- риба (плаває).
Хто як їсть?
- курка (дзьобає);
- корова (жує);
- собака (гризе, відкушує);
- кішка (злизує).
Що можуть робити ці тварини?
- собака (гавкає, грає, кусається, лащиться, сторожить);
- кішка…, вовк…, ведмідь…, тигр…, миша…, орел…, жаба…, змія… (крадеться, переховується, рятується, вистежує, доганяє, втікає, підстрибує, схоплює, видерся, пірнув, злетів, шкрябається, шелестить, виглядає, спостерігає тощо.)
Логопедична вправа «Словник прикметників»
Для з’ясування наявності у словнику дитини прикметників, а також для збагачення прикметникового словника, запропонуйте їй завдання, розраховані на вміння називати ознаки предметів.
Які на смак ці продукти?
- Цурок, сіль, лимон, цибуля (кислий, солодкий, солоний, гіркий).
Якого кольору ці продукти?
- Лимон, апельсин, огірок, помідор, слива, кавун.
Які основні риси характеру у цих тварин?
- собака (вірна, надійна);
- лисиця (хитра, винахідлива);
- заєць (полохливий);
- ведмідь (неспішний, вайлуватий).
Предмет який?
- Запропонуйте дитині назвати якомога більше ознак кожного з перелічених нижче предметів, враховуючи характерні для них ознаки: величину, форму, колір, масу, смак, запах, температуру, матеріал, приналежність.
- Лимон, кавун, кішка, заєць, лисиця, стіл, стрічка.
- Наприклад, яблуко – червоне, велике, кругле, солодке, смачне, пахуче; пальто – шерстяне, м’яке, тепле, в’язане, бабусине тощо.
Що буває?
- Назвати якомога більше предметів, які мають певні ознаки. Наприклад, що буває довгим? (Нитка, стрічка, мотузок, пасок, хвіст, волосся, дорога, річка).
- Що буває круглим?
- Що буває високим?
- Що буває жовтим?
- Що буває холодним?
- Що буває солодким?
- Що буває дерев’яним?
- Що буває глибоким?
Логопедична вправа «Словник прислівників»
Для з’ясування запасу прислівників, а також збагачення її мовлення прислівниками, поговоріть з нею про пори року, погоду, розташування предметів у просторі, поведінку різних тварин, ставлячи при цьому питання: як? де? коли?
- Наприклад: Як буває на вулиці влітку? (Сонячно, жарко). Як буває на вулиці, коли дощить? (Волого, пасмурно). Як біжить хлопчик? (Швидко). Де лежить іграшка? (Ліворуч) Коли відлітають птахи? (Восени).
- Як сказати про поведінку тварин?
- Заєць оглядається… (полохливо).
- Лисиця крадеться… (обережно).
- Ведмідь ходить… (незграбно).
- Лев дивиться… (поважно).
- Слон іде… (величаво).
- Черепаха повзе… (поволі).
- Миша біжить… (швидко).
- Соловей співає… (дзвінко).
- Ворона каркає… (голосно).
- Дятел стукає… (глухо).
Завдання для дітей