Поради для батьків вчителя-логопеда Гей Н.І.

21.05.2020 року

1.Домалюй продовження цієї історії

2.Добери протилежне слово за значенням

19.05.2020 року

1.Назвати фрукти за кольором: яблуко червоне, лимон жовтий,…

2.Гра: «Який сік? Яке варення?»

(Сік із слив – сливовий, варення із слив – сливове, і т.д.)

3.Гра: « Мій, моя,моє»

Мій – лимон…; моя – слива…; моє – яблуко…)

4.Назвати фрукти у назві яких чуємо звук: [С], [Л], [Р].

14.05.2020 року

1.Склади речення з кожним предметом зображеним на малюнку, використовуючи прийменники.

  1. Гра: «Чого не стало?»

Шафа – шафи

Лялька –

Ліжко –

Килим –

Телефон –

Стілець –

Коробка –

Книга –

Малюнок –

12.05.2020 року

1.Знайди місце звука [Р]в слові

2.Гра: «Утвори множину»

Помідор – помідори

Подарунок –

Риба –

Акваріум –

Міксер –

Ракетка –

Ранок –  і т.д.

08.05.2020 року

  1. Вивчити скоромовку

Наполохать довелося

Лесі в лісі лиса й лося.

Лось – у ліс, а з лісу лис,

Леся – з лісу, лис – у ліс.

  1. Послухай вірш та назви всі слова із звуками [Л], [Л’]

   На леваду я пішла б,

   Ціла купа там кульбаб:

   Ніби сонечка малі,

   Посідали на землі.

                               (Н.Забіла)

06.05.2020 року

Послухай вірш та опиши комаху використовуючи схему

Бджілка гарна,чепурна

і працює допізна.

Смачний мед приносить всім

І дорослим і малим.

Швидкий коник стрибунець

Веселун і пустунець,

Ціле літо він сюрчить

До роботи не спішить.

Хто не знає комарів

Дошкуляють вони всім,

Хай летять собі у ліс

І до нас не сунуть ніс.

Мурашка вміла трудівниця

Ні на хвилину не спиниться,

То гілочку несе, то соломину

Будує дім свій без упину.

Вночі як темно скрізь стає

Він свій ліхтарик дістає,

Жучок маленький світлячок

Горить неначе сірничок.

04.05.2020 року

Склади речення використовуючи малюнки.

29.04.2020 року

         

                   В українській мові переважають відкриті склади.

                                                  Запам’ятай!

Поділ слова на склади не пов’язаний ні з по­ділом на фонеми, ні з поділом на словотвор­чі частини (корінь, префікс, суфікс), ні з ви­діленням у слові його основи та закінчення.

       За кількістю складів слова бувають:

  • односкладовими:день, рік, пень, річ, смак, мить, син, сон, льон, грак, шпак;
  • двоскладовими:бі-жу, бджо-ла, схе-ма, вік-но, ма-ти;
  • трискладовими:се-ре-да, пра-во-пис, на-го-лос, роз-ва-га;
  • багатоскладовими:пе-ре-бу-до-ву-ва-ти, ви-дав-ниц-тво.

                                                    Запам’ятай!

Склад не виражає ніякого значення.

При поділі на склади слід враховувати звукове значення букв я, ю, є, ї, адже в їхньому складі є відповідно звуки [а], [у], [е], [і].

Правила складоподілу

  1. Якщо між голосними стоїть один приголос­ний, то він завжди належить до наступного складу:мо-ло-ти-ти, го-во-ри-ти, мо-ле-ку-ла, ве-че-ря, Су-ми.
  2. Якщо поряд стоять два дзвінкі або два глухі звуки, то обидва належать до наступного складу:ща-стя, ка-штан, рі-чка, пі-джак, не-сти, го-спо-дар.
  3. Якщо з двох приголосних перший дзвінкий, а другий глухий, то вони належать до різних складів:бе-різ-ка, буз-ко-вий, швид-ко, стеж-ка, глиб-ше, їдь-те.
  4. Якщо з двох приголосних перший глухий або дзвінкий, а другий сонорний, то обидва належать, до наступного складу:ко-смос, ху-до-жник, те-хні-ка, об-рій, мі-дний, до-бре, по-тріб-но, ча-рі-вни-ця.
  5. Якщо поряд стоять два сонорні звуки, то вони належать до різних складів:зем-ляк, бар-ві-нок, чо-тир-ма, сум-но, тор-гів-ля, чер-во-ний, пій-ло.
  6. Якщо в слові є подовжені приголосні, то вони можуть належати до одного або до різних складів:по-чу-ття і по-чут-тя, ста-ття і стат-тя.
  7. Якщо між голосними є два або більше приголосних, то сонорні звуки, що йдуть після голосного, належать до попереднього складу, а звуки, що стоять після них, — до наступного:май-стер-ня, вій-на, вов-на, вов-чий, мор-квя-ний, гір-кий, гіл-ка, кіль-­ка.

27.04.2020 року

Допоможи дівчатка розмістити предмети на поличках.

(закріплювати вміння розрізняти на слух звуки[Р],[Л])

23.04.2020 року

21.04.2020 року

17.04.2020 року

Скласти описову розповідь будь-якого предмета використовуючи схему.

15.04.2020 року

Розглянь та назви всі малюнки у назві яких є звук [Ш]

(визнач місце звука в слові)

Назви всі малюнки у назві яких є звук [С]

(визнач місце звука в слові)

13.04.2020 року

Граємо – слова правильно вживаємо

Ігри – один із засобів виховання і навчання дітей дошкільного віку. Гра для дошкільників – засіб пізнання навколишнього. У грі дитина розвивається фізично,у неї виховується кмітливість,працьовитість,ініціатива. З допомогою ігор здійснюється сенсорне виховання дітей, розвивається пізнавальні процеси,активізація словникового запасу, розвитк граматичних умінь. Гра -це засіб розвитку мислення, мови, уяви, пам’яті, розширення і закріплення уявлень про навколишнє життя.

Використовуючи гру при організації повсякденних домашніх справ можна навчити малюка багато чого корисного і цікавого. Наприклад: при приготуванні обіду можна на кухні пограти з дитиною в такі ігри:

«Їстівне-неїстівне».

Мета: розвиток уваги, пам’яті, розширення словникового запасу.

«Колір, форма, розмір»

Мета: розвиток пам’яті, мислення, уваги, логіки.

Правила гри: дорослий пропонує дитині назвати продукти (предмети на кухні) певного кольору, форми, розміру.

«Відгадай»

Мета: формувати вміння думати і аналізувати, розвиватитворче мислення, уяву, пам’ять.

Правила гри: Запропонуйте дитині відгадати предмет, описуваний вами, на задану тему. Потім хай спробує описати предмет дитина, а ви відгадуєте!

«Хто більше»

Мета: розвиток уваги, пам’яті, розширення словникового запасу.

Правила гри: Спільно з дитиною виберіть тему гру (н-р: «Посуд») і по черзі називаєте посуд. Хто більше назвав, той і виграв!

«Назви лагідно»

Мета: формування навичок словотворення.

Правила гри: дорослий називає будь-яке слово, а дитина повинна назвати його лагідно, наприкдад: морква-морквочка, тарілка-тарілочка і т.д.

Завдання на розвиток дрібної моторики:

  1. розсортувати білу і червону квасолю;
  2. викласти з квасолі яку-небудь фігуру, цифру, букву, слово…;
  3. у мішечок покласти дрібні іграшки з кіндер-сюрпризу. Вгадати на дотик знайдений в мішечку предмет;
  4. порахувати скільки столових ложок, крупи увійде в чашку, банку…

Дитина дуже рада хвилинам, подарованим їй батьками в грі. Спілкування в грі не буває безплідном для малюка. Чим більше випадає дорогих хвилин у товаристві близьких йому людей, тим більше спільних інтересів, любові між ними в подальшому.

Фантазуйте і грайте на здоров’я разом з малюком!

10.04.2020 року

1.Закріплювати чітку вимову звука [Ш]

2.Назвати місце звука [Ш] в словах

Пташка ,шарф, машина, каша, вишні, навушники, шишка, душ, туш…і т.д.

08.04.2020 року

У дитячому садку в рамках підготовки до школи багато уваги приділяється вдосконаленню у дошкільнят звуковимови відповідно до норм рідної мови, що передбачає вміння сприймати і відтворювати всі звуки, працювати зі словом, управляти гучністю і швидкістю мови, використовувати інтонацію для виразності, логічний наголос. Всі ці вміння дають можливість успішно навчатися в школі читанню, письму, грамотно виконувати диктанти, творчі роботи. Які дидактичні ігри на розвиток мовлення у дошкільників можна запропонувати для домашнього використання?

«Словесний ланцюжок»

Гра розвиває слухове сприйняття, вміння маніпулювати зі словом. Дорослий пропонує придумує слово, що починається з останнього звуку попереднього, наприклад, дуШ – шубАабрикоС – сонце… і т. д. Головне, гравці повинні чітко вимовляти слово і виділяти останній звук.

«Докажи слівце»

Дорослий кидає м’яч дитині, а дитина повинна продовжити слово і повернути м’яч. Наприклад: ЛІ – літо, ліс, ЗИ – зима,  НЕ – небо, нести і т. д. Обов’язково вітається прагнення дитини знайти кілька варіантів.

«Заселяємо будиночки»

Гра вчить дошкільнят виділяти склади, допомагає правильному звуковимовленню. Для підтримки інтересу дорослий може використовувати ігровий момент: в гості прийшли різні слова – картинки і хочуть поселитися в будиночках (намальованих або побудованих з кубиків). У будиночку з одним віконцем будуть жити слова з одним складом, з двома віконцями – двоскладовий слова. Наприклад, дитина чітко промовляє слова “кіт, їжак, вовк, лось, рись, кріт; біл-ка, ло-за, кіш-ка, во-да, мо-ре, дя-тел, ка-бан, со-ва (можна використовувати картинки з “Лото”). Як варіант, використовується мікс (суміш) картинок різної тематики. Для ускладнення гри вводяться загадки, а потім відшукується відгадка-картинка.

06.04.2020 року

Розмісти малюнки по будинкам.

   (якщо слово починається на приголосний звук – будинок з позначенням приголосного(одна рисочка),

    якщо слово починається на м’який приголосний звук – будинок з позначенням м’якого приголосного (дві рисочки),

    якщо слово починається голосним звуком – будиночок з позначенням голосного (кружечок)).

   Можна називати дитині слова не лише ті, що на малюнку.

03.04.2020 року

Відшукайте предмети, у назві яких є: звук[Л], звук [Н’],

два звука [Л’],три звуки [О].

Складіть розповідь про улюблений фрукт опираючись на схему.

01.04.2020 року

                        Склади речення з поданих слів.

       народження, прийшли, Іринки, до, друзі, На, день.

калина, білими, Навесні, зацвітає, квітами. 

    

казок, про, Дмитрик, тварин, прочитав, багато.

чорна, Насунула, хмара.

бабуся, Сьогодні, смородиновий, пиріг, спекла.

30.03.2020 року

Розмісти малюнки по будинкам

(Можна придумати нових мешканців в кожний будиночок)

Назви посуд відповідно до його кількості.

(шість тарілок, два чайники,і т.д.)

26.03.2020 року

Кінезіологія — це наука про розвиток розумових здібностей і фізичного здоро- в’я через певні рухові вправи. Це своєрідна «гімнастика мозку». З її допомогою процес навчання і виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнас- тиці мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію ті-ла й інтелекту. Півкулі мозку людини відповідають за певні функції:

  • права півкуля головного мозку — гуманітарна, образна, творча — відповідає за тіло, координацію рухів, просторове і кінестетичне сприйняття;
  • ліва півкуля головного мозку — математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична — відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку мети і побудову програм.

                    Завдання кінезіології:

  • розвиток міжпівкульної взаємодії;
  • синхронізація роботи півкуль;
  • розвиток дрібної моторики;
  • розвиток здібностей;
  • розвиток пам’яті, уваги, мислення;
  • розвиток мовлення.

Кінезіологічні вправи допомагають подолати стресові ситуації, поліпшити роботу мозку і всього тіла, сприяють гармонійному розвитку особистості та її творчої самореалізації.

Кінезіологічні вправи вдосконалюють механізми адаптації дитячого організму до зовнішнього середовища, знижують захворюваність і роблять життя дитини безпечнішим завдяки розвитку таких якостей, як спритність, сила, гнучкість; вони готують дитину до школи, поступово привчають її витримувати навантаження, проявляти волю; здатні допомогти дитині впоратися зі стресовими ситуаціями.

Як проводити вправи?

Вправи можна проводити у будь-який час як динамічні паузи або як частину заняття. Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день. Діти мають точно виконувати рухи і прийоми. Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.

Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:

  • прискорення темпу виконання;
  • виконання з легко прикушеним язиком і заплющеними очима;
  • долучення рухів очей і мовлення до рухів рук;
  • долучення дихальних вправ і методу візуалізації.

Хотілося б звернути увагу ще на кілька важливих моментів щодо проведення кінезіологічних вправ:

  • проводити кінезіологічні вправи можна лише під час «стандартного» навчання, творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно;
  • якщо діти мають інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед заняттям;
  • кінезіологічні вправи мають як негайний, так і кумулятивний, тобто накопичувальний ефект;
  • під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни, у разі інтенсивнішого навантаження — значні зміни.

У своїй корекційно-розвивальній роботі з дітьми я використовую такі кінезіологічні вправи.

Вправи для найменших дітей і початківців

«Ліхтарики-зірочки»

Руки витягнути перед собою. Одну долоню стиснути в кулак, пальці другої розчепірені. Ритмічно змінювати позицію («зірочки запалилися і згасли»).

«Кільця»

По черзі якомога швидше перебирати пальцями рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. ін. Вправу виконувати у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку.

У роботі зі старшими дітьми вправа «Кільця» може бути використана в усклад -неному варіанті: ліва рука змикає вказівний і великий пальці, права — великий і мізинець. У такт рахунку ліва і права руки роблять одночасні різноспрямовані рухи: ліва рука змикає великий палець по черзі з середнім, безіменним і мізинцем, а права відповідно — з безіменним, середнім і вказівним.

Вправи для старших дошкільників

«Кулак — ребро — долоня»

Послідовна зміна позиції рук на площині столу: долоня, стиснена в кулак, долоня ребром на площині столу і розпрямлена на площині столу.

«Лезгинка»

Ліву руку стиснути в кулак, великий палець відставити у сторону, кулак розвернути пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкнутися мізинця лівої. Після цього одночасно змінити положення правої та лівої рук (6–8 змін позицій). Необхідно прагнути швидкості зміни положень.

 «Вухо — ніс»

Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в долоні, змінити положення рук «з точністю до навпаки».

Вправи кінезіології універсальні. Вони допомагають і дорослим, і дітям. Вони дуже прості у виконанні та не вимагають спеціальної фізичної підготовки. Регулярне виконання цих вправ підвищує концентрацію уваги, сприяє підвищенню розумової активності.

25.03.2020 року

Розглянь малюнки та назви зайвий

 

 

23.03.2020 року

ЩОТАКЕ ФОНЕМАТИЧНИЙ СЛУХ І ЯК ЙОГО РОЗВИВАТИ ВДОМА

Часто від батьків можна почути «у моєї дитини каша в роті» або «немає багатьох звуків». Причиною таких проблем у дітей часто є недостатньо розвинений фонематичний слух. Фонематичний слух – це здатність аналізувати те, що ми чуємо.

Сформовані фонематичні процеси є основою для чіткої звуковимови, правильної побудови складової структури слова, фундаментом для оволодіння граматичної сторони мовлення, успішного опанування письма і читання.

Для розвитку слухового сприймання головною умовою є розбірливе чітке мовлення дорослого, без сюсюкання та без неправильних слів якими користується дитина.

      Ваше мовлення – це еталон для дитини; те, як ви розмовляєте – означає, що ви хочете щоб так говорила ваша дитина.

       Фонематичний слух можна розвивати з малечку. Наспівуйте своєму дитяті колискову, адже його мозок вже у 10 місяців може проаналізувати ритм, а згодом і наспівувати мелодію за вами. Забавлянки та потішки так само розвиватимуть слух малюка. Читайте дитині казки! Ви навіть уявити не можете наскільки це впливає на фонематичний слух та розвиток мовлення загалом. Можна в грі без особливої підготовки розвивати фонематичний слух дитини.

        Фонематичний слух розвивається на немовних та мовленнєвих звуках.

                                                       Підбірка ігор:

        «Звукові коробочки». Разом з малюком насипте у пластикові коробочки, які ми дістаємо з Кіндер-Сюрпризу, крупу, ґудзики, скріпки, квасолю, маленькі гвинтики, половинки зубочисток…. Добре буде також роздрукувати невеликі картинки цих предметів, що всередині. Дитина по звуку повинна вгадати, що всередині і співставити з картинкою, а тоді відкрити коробочкуі перевірити себе. Можна зробити пари коробочок та шукати однаковий звук

       «Домашній оркестр». Влаштуйте музичну гру на кастрюлях, баночках, коробках, паличками по поверхні.

       “Три ведмеді”. Дитина відгадує за кого з персонажів казки говорить дорослий. Більш складний варіант – дитина сама говорить за трьох ведмедів, змінюючи висоту голосу.

      “Відгадай, що звучало”. Уважно послухайте з дитиною шум води, шелест газети, дзвін ложок, скрип дверей та інші побутові звуки. Запропонуйте дитині закрити очі і відгадати – що це звучало?

      “Запам’ятай слова”. На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

      «Слова правої і лівої ручки». Вправа зі словами-паронімами. Пароніми – це пара слів, один звук (буква) які відрізняють ці слова, наприклад, піч-ніч, вуха-муха. Для цього роздруковуємо предметні картинки. Долоні дитини повертаємо догори і кладемо одну пару картинок на них. Наприклад, на праву – картинку із зображенням суниць, а на ліву – синиць. Запитуємо де синиці. Дитина може припідняти відповідну руку вище, або сказати, що зліва.

       Гра «Довгий-короткий». Готуємо набір стрічок або смужок паперу: короткі по 5-6 см та довгі – по 10-12 см. Називаємо слова (іменники), а завдання дитини визначити, яке слово за звуковим складом коротке, а яке довге. Спочатку краще брати слова, які легко відрізнити на слух,  наприклад, мак, бегемот, дуб, петрушка, ключ, горобина. Як варіант, можна взяти стрічки (смужки) різних кольорів і почувши слово, яке ви назвали, дитина показує вам стрічку, колір якої буде відповідати почутому слову (це ще і розвиток уяви). Наприклад, ромашка – біла довга стрічка, лис – коричнева коротка.

Поділи слова на склади (зроби звуковий аналіз слова)

 

Вам може бути цікаво...

1 Response

  1. Оксана сказав:

    Дуже дякую за цікаві та змістовні завдання. З задоволенням виконую разом з сином.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *